Här nedan kan du läsa om varumärket Pantameras historia och hur tv-reklamen förändrats genom åren.
En viktig del av Pantameras uppdrag är att informera om pantsystemet och få ännu fler att panta. Marknadsföring av olika slag är en stor del i verksamheten. Det handlar om allt från skoltävlingar till musikvideos i tv.
Under 1990-talet hade tv-reklam kommit i gång på allvar här i Sverige. Returpack ville nå många med sin reklam, målgruppen var alla i landet som konsumerade dryck. Därför var tv en naturlig plats att berätta om pant och uppmuntra oss att panta.
En reklamfilm berättade nyheten om PET-flaskorna, genom att visa två killar som snackade i en bar.
Städa, diska, PET-ing, Städa, diska, PET-ing … Vad har man för det? 50 öre?
Senare kom reklamfilmen ”Brottsplats” som var inspirerad av spännande, svensk kriminalfilm. I den svarta säcken i vattenbrynet upptäcktes något otäckt. Opantade burkar och PET-flaskor! På så sätt visade Returpack att en stor del av förpackningarna försvann spårlöst varje år, och uppmanade tittarna att hjälpa till att hitta dem.
Många i Sverige känner igen namnet Pantamera men inte Returpack. Uttrycket Pantamera blev känt tack vare en reklamfilm, ungefär samtidigt som företaget flyttade till Norrköping. Det var 2004 och filmen skulle spelas in på Kuba, i den varma och bullriga staden Havanna. Reklamfilmen blev starten för en riktig varumärkesresa.
Under det här året kom 85 procent av alla burkar och 81 procent av PET-flaskorna tillbaka in i pantsystemet. Vi i Sverige var riktigt bra på att panta – men kunde bli lite bättre. Den nya reklamen skulle byggas kring en positiv uppmaning: Panta mera.
Genom musik ville Returpack nå ut till den breda målgruppen. Idén var att använda den kända kubanska låten Guantanamera och göra om den till en helt egen version, Pant a mera. Den skulle spelas in av låtens originalband Buena Vista Social Club och filmas i musikens ursprungliga miljö.
Den nya reklamen blev en succé och fick ett stort genomslag. Attityden till Returpack förbättrades och fler tillverkare ringde och ville ansluta sina förpackningar till pantsystemet. Även importörer, som tidigare gjorde allt för att slippa pant på sina förpackningar. Nu hade många insett att pant var viktigt för att finnas i livsmedelshandeln. Till och med vin-leverantörer ringde. Bilden av varumärket Returpack/Pantamera blev alltmer positiv och uppmärksammades i media.
Uttrycket Pantamera hade startat som ett positivt budskap till konsumenterna – för att visa uppskattning över att de pantar. Samtidigt skulle det uppmana till att panta ännu mer. På den tiden var det viktigt att hålla sig borta från ord som återvinning och sopor, som ofta fick oss att tänka på pappersåtervinning och liknande.
Pantamera fungerade bra på många sätt. Det var enkelt att kommunicera, och kunde jämföras med till exempel Systembolagets kampanj ”Spola kröken” och namnet ”Håll Sverige Rent”– båda var produkter samtidigt som de var uppmaningar. Pantamera blev Returpacks helt unika begrepp.
Eftersom Returpack vill nå ut till den breda massan har tv alltid varit en viktig reklamkanal. Filmen från Kuba blev väldigt uppskattad. Den andra filmen, ”Pantare” byggde på låten ”Volare” och var mycket lugnare. Medarbetarna på Returpack gillade den första filmen bättre. De ville hitta tillbaka till det glada. Därför blev den tredje reklamfilmen, ”Panta Panta” en film med mycket glädje. Låten var inspirerad av Miriam Makebas 60-talshit ”Pata Pata” och videon spelas in i Sydafrika. Den blev färdig under 2006.
Under 2000-talet hade skammen kring att panta försvunnit. Den nya reklamen hjälpte till att göra det ännu mera folkligt.
Det blev så småningom dags för Returpack att fokusera mer på konsumenterna och att stärka sitt varumärke. Men vad var egentligen varumärket? Företaget hette Returpack men i den populära reklamfilmen sjöng man Pant a mera. Fler och fler lade namnet Pantamera på minnet och uttrycket var positivt laddat. Det hade också skett en stor förändring i attityden kring pant. I början upplevde en del att det var pinsamt att gå med fyllda påsar till butiken.
Pantamera var flera saker. Både ett varumärke, ett budskap och en sång. Från början var Returpack avsändare i reklamfilmerna. Sedan ändrades det till Returpack Pantamera. Till slut stod bara namnet Pantamera.
Uppmaningen Pantamera hade blivit starkare än själva varumärket. För personalen blev det tydligt och många började att lägga till namnet Pantamera när de presenterade sig för andra.
Det blev dags att förstärka Pantamera och göra det ännu tydligare i kommunikationen. Namnet Pantamera skulle användas där konsumenter fanns, inte bara i reklamen. Det var viktigt att öka tillgängligheten. Ofta konsumerades dryck där det hände roliga saker. Därför inleddes samarbeten med fjällanläggningar, campingar, Sjöräddningen, Systembolaget, olika gym och så vidare. Pantbehållare dök upp på fler ställen för att förpackningarna skulle hamna rätt. Det låter enkelt, men det blev många turer innan man kom till skott. För många av Returpacks samarbetspartners var det här ett nytt sätt att tänka. Men de insåg efter hand att det också var bra för deras egna hållbarhetsarbete.
Samtidigt började Returpack jobba in andra värden i varumärket. Pantamera arbetade tidigt på nätet och i sociala medier. Returpack.se registrerades redan 1997. På den tiden var det främst riktigt stora bolag som hade hemsida.
Från början hade Pantamera ett helt eget uttryck men nu skulle de båda grafiska profilerna höra ihop. Den glädje och känsla som fanns i Pantamera fördes över till Returpack.
Under 2009 förändrades Returpacks tv-reklam. Tidigare handlade filmerna om glädje och musik. Uppmaningen var att vi skulle panta mera. I marknadsundersökningar såg Returpack att konsumenten även ville ha ett kvitto på att det man gjorde var bra. Därför tillkom även ett budskap om energi. Detta hade Returpack berättat om innan, med hjälp av pr. Nu infördes samma tema i reklamen.
Den nya filmen visade olika energibesparingar som kunde göras, genom att återvinna en förpackning i stället för att använda nytt material. Reklamfilmen gick baklänges, för att gestalta hur pantningen kompenserade för energi som vi förbrukade i vardagen. Musiken fanns kvar i bakgrunden, den här gången en pantamera-version av låten Macarena.
Så småningom kom även kampanjen ”Att återvinna är en hit”. Kända svenska artister fick göra sin version av Pantamera-låten. Till exempel The Ark, Caroline af Ugglas, Pugh, Movits, Familjen och senare De Vet Du – som till och med fick en guldskiva för låten. Det pågick även en digital tävling där vem som helst kunde delta med sin tolkning.
Under 2016 kom en annan serie med reklamfilmer, Stride of pride. Där låg musiken bara svagt i jingeln. Temat var Klart man får hybris när man är med och räddar världen. Resultatet från filmerna var väldigt positivt. Men ingen av filmerna fick lika bra mätvärden som Pantameras musikvideos. Det gjordes även ett samarbete med tv-programmet Idol.
Efter att allt detta så var det dags att ta tillbaka musikfilmerna. En lång rad av kända artister har fått återvinna en hitlåt genom åren – som Linda Pira, Rolandz, Kaliffa, Petra Marklund och Myra Granberg, Hooja och Bell.
Det finns en stark koppling mellan Pantamera och musik. Många konsumenter blir nyfikna och undrar vem som ska vara med i årets reklam. En hel del kändisar har också hört av sig och vill göra sin version av Pantamera-låten.
När aluminiumburken kom till Sverige vaknade vår miljörörelse till liv. Regeringen gav Returpack i uppgift att skapa ett pantsystem för att återvinna burkarna. Läs eller kika på filmen om hur det gick till.
Idag är pant en del av vår vardag. Här kan du lära dig hur allt hänger ihop – såsom pantmaskiner, logistik, fabrik och marknadsföring.
Det var mycket att tänka på när pantsystemet kom igång. Allting inom Returpack måste fungera, samtidigt var det dags att utveckla pantmaskiner och sprida kunskap om pant.
Hur har pantsystemets alla delar utvecklats genom åren? Här kan du läsa om bland annat aluminium, plast och pantautomater.
Läs mer om flytten till Norrköping, pantfabrikens utveckling, helt ny logistik och annat spännande som hänt.
En viktig del av Pantameras uppdrag är att informera om pantsystemet och få ännu fler att panta. Här kan du följa hur marknadsföringen har utvecklats.